När jag var i Kenya i Afrika

Hej!

Idag blir det stor städning och bara ta det lungt. Det är ju Fredag så idag blir det film och så kanske min vän Emelie kommer på besök medans våra killar spelar hockey match, får se vad som händer.

När jag var i Kenya med ett gäng tjejer ifrån Gävle praktiska gymnasium, det var verkeligen en upplevelse!
Jag saknar den tiden.. vi hade så himla roligt och allt var så inspirerande. Att ett barn i 3 års ålden satt och pluggade matte och att alla älskade att gå i skolan och det var den enda utvägen för dom, om dom inte gjorde det så hade dom ingen utbildning och då skulle dom hamna på gatan. Dom här barnen som jag pratar om nu kommer ifrån Shangilia ett ställe i slumen och dom barnen hade talang, det är helt otroliga saker dom kan göra. Dom åkte mycket runt och visa sina talanger. När jag var där och jobbade en dag, skulle vara fler dagar men jag var sjuk så hann bara dit en dag. Men när jag jobbade där så gav dom mig mat, visade mig vad doms dag såg ut, hur dom gjorde sin skola, hur dom tvättade, lagade mat osv..
Det var så roligt att få komma dit och se allt med egna ögon. Dom är sånna fantastiska barn och jag önskar dom all lycka i framtiden.
Jag skulle vilja åka dit igen och träffa alla underbara människor som man träffade där. Men det kommer nog att inträffa när man är lite äldre, när man har sparat ihop lite pengar och så.
Men jag var inte bara på Shangilia, jag var på svenska skolan och på ett annat ställe. Jag kommer inte ihåg det namnet men jag var på olika förskolor och jag skulle döma vilken skillnad det var på dom tre förskolorna.
Den första var på svenska skolan där alla barnen kommer ifrån olika ställen i världen, samt i stockholm. Det var helt fantastiskt att vara där, alla barnen var lydiga och duktiga med allt dom höll på med. Läxorna, musik, läsa, gymnastik, simma och städa efter sig om dom har tagit fram det. Svenska skolan hade ett gymnasium också på samma ställe och det var barn ifrån stockholm mest. Det var kul att se hur dom arbetade och så med.
Jag var där i några veckor och sedan var jag på en annan förskolan där det var ett snäpp värre. Det var också en fantastisk upplevelse, dom hade en liten gård med en liten gullig förskola för alla sortes barn. Dom gjorde sina läxor och gjorde sitt arbete i skolan väldigt bra. Jag vart väldigt inspirerad.  Det är en väldigt stor skillnad, i Sverige och i Kenya på alla förskolor som jag har varit på där.
Sen så åkte jag och jobbade en dag på Shangilia och där vart jag bjuden på mat och den maten var gjord med bönor,vatten och salt. Som en slags soppa som dom åt 3-4 gånger i veckan. Sedan så fick dom frukost, lunch och middag. Med olika saker varje dag och samt saker som dom fick varje dag som var lika. Men maten iallefall var inte så god men det var en upplevelse att äta doms mat och hur dom gjorde maten och hur det smakade. Det smakade bara vatten och bönor som var kokade i en stor kastrull och sedan la dom maten på en djuptallrik  och serverade mig och sa "detta var en välsignelse att du kom hit och tack för att du kom och gav oss en underbart rolig dag" Sedan så bad dom innan dom åt och sedan började dom äta.
Jag åt upp allt för jag ville inte lämna maten kvar. Sedan när tallriken var tom så frågade dom om jag ville ha mer. Men jag ville att barnen skulle äta. Jag ville igentligen inte ha doms mat pågrund av att det var jue doms enda mat under just den tiden och då ville inte ja ta en tallrik med mat, men dom gav mig endå en tallrik utan jag sa något och då är man jue tvungen att tacka och äta upp. Det var en riktig upplevelse!
( och jag vart inte sjuk heller av maten, pågrund av att jag hade redan vart där i några veckor och fått in mig en del bakterier i kroppen )
Jag fick även träffa giraffer och mata dom och det var upplevelse, för det har jag velat gjort sen jag var liten. Sedan har vi hållt i en levande krokodil och sedan har vi träffat små söta elefanter och andra djur. Dom var så söta och otroligt vackra, det var en upplevelse!

Jag vill hjälpa dom barnen och starta ett företag om just alla hemlösa barn i Kenya och hjälpa dom med skolgång, mat, husrum och hälsovård.
Det är det jag vill och jag kommer att kämpa för det med, oavsett hur lång tid det kommer att ta. Jag kommer hjälpa dom med något när jag kan så att säga.
Men det är mitt mål.

Nu ska man göra lite saker här i lägenheten som måste göras och sedan så ska älsklingen laga mat till mig och Anton, vad underbart att ha maten serverat. =)

( här kommer det lite bilder på hur det såg ut i Kenya, i slumen, på Shangilia och på Svenska skolan. Jag kommer inte på det namnet på den tredje förskolan men det kommer lite bilder som jag tog ifrån google. För jag har inte bilderna här på denna data, sen jag var i Kenya )



Kommentarer
Postat av: Lilla Björn

Man önskade att man hade sjuuukt många miljoner så att man kan starta något företag som sysslade med utbyten så att de kunde lära sig något som de kan ta med sig tillbaka. Typ barnmorskor o läkargrejer.

2010-11-25 @ 21:55:55
URL: http://www.lillabjorns.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0